CarbonTear

TECHNOLOGIE

Aerodynamika

Ti z nás, kteří mají rádi karavaning a rádi tímto způsobem cestují, vědí, jak důležité je dostat se z města do lůna přírody. Přemýšleli jste někdy, kolik stojí samotný výlet? Je aerodynamika karavanu důležitá? Má jejich tvar vliv na spotřebu paliva našeho auta? Krátká odpověď je ano. Zvýšený aerodynamický odpor může v některých případech zdvojnásobit spotřebu paliva odtahového vozu. Kupující karavanů se spíše než na dobrou aerodynamiku a s ní spojenou spotřebu paliva zaměřují spíše na využitelnost karoserie. Snížení odporu karavanu zlepšuje výkon soupravy, snižuje opotřebení pneumatik a snižuje zatížení motoru tažného vozidla. Karavan je využíván jako domov mimo domov a jejich hlavní výhodou je prostor a pohodlí, které nabízejí. Mísící prostor v karavanu má obvykle přednost před aerodynamickým designem.

CarbonTear

V průběhu let se karavany začaly měnit. Díky použití moderních materiálů získávají aerodynamičtější tvary, které zlepšují proudění vzduchu a přispívají ke zlepšení spotřeby paliva. Konstrukce karavanu je přesto navržena tak, aby maximalizovala vnitřní prostor, ne aby zlepšila aerodynamiku.

Trh s karavany nabízí široký výběr karavanů. Preference zákazníků se liší od těch, kteří hledají velké prostorné dvounápravové karavany (např. připravovaný MK IV), až po ty, kteří chtějí lehkou a snadno ovladatelnou jednotku, jako je řada MK I. Díky četným konfiguracím, velikostem a uspořádáním si každý najde to své.

Při jízdě soupravy s přívěsem vznikají turbulence, které mají za následek podtlak „za zády“, tedy odpor, který v autě cítíme. Přívěs, který negeneruje vysoký aerodynamický odpor, je CarbonTear model MK I. Jde o lehkou konstrukci s kompaktním obytným prostorem, která nabízí velmi dobré aerodynamické vlastnosti. Snížená a aerodynamická přední plocha způsobuje, že se přívěs „schová“ za autem a je tažen v jeho proudu. Protáhlá a mírně se svažující zadní část těla dává vzduchu kolem sebe čas na uklidnění. Díky charakteristickému tvaru karoserie přívěsu odkazujícímu na slzu nebo kapku vody auto spotřebuje na tažení méně energie. To znamená nižší spotřebu paliva celé soupravy, což není vzhledem k jejím aktuálním cenám zanedbatelné.

Důležitým tématem je také ekologie. V současné době se na všechna motorová vozidla vztahují emisní normy výfukových plynů. Podle nových směrnic EU jsou výrobci obytných vozů, stejně jako každý výrobce automobilů, povinni testovat svá vozidla na spotřebu paliva a emise v režimu WLTP. Otázkou není, zda, ale kdy se Evropská komise začne zabývat vlivem přívěsů na zvýšené emise sloučenin do ovzduší při jejich tažení již „ekologickým“ autem. Při navrhování našich přívěsů dnes myslíme na tyto problémy…

Trh s karavany nabízí široký výběr karavanů. Preference zákazníků se liší od těch, kteří hledají velké prostorné dvounápravové karavany (např. připravovaný MK IV), až po ty, kteří chtějí lehkou a snadno ovladatelnou jednotku, jako je řada MK I. Díky četným konfiguracím, velikostem a uspořádáním si každý najde to své.